Τρίτη 1 Απριλίου 2014

Συνέντευξη στο HlioupolisOnAir: Ο Ιωσήφ Βαλέτ και η πολύτιμη εμπειρία της σύνθεσης όπερας.



Ο συνθέτης, πιανίστας και καθηγητής στο Μουσικό Σχολείο του Ιλίου  Ιωσήφ Βαλέτ  ήταν ο προσκεκλημένος της εκπομπής "ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΑ ΜΑΓΙΑ, μια εκπομπή για την κλασική μουσική" την Κυριακή 30 Μαρτίου και μίλησε με αμεσότητα και ειλικρίνεια με την Έφη Μαρκουλάκη για τη μέχρι τώρα δουλειά του.
     Ο Ιωσήφ Βαλέτ γεννήθηκε το 1968. Σε ηλικία οκτώ ετών απέσπασε βραβείο στον μαθητικό διαγωνισμό πιάνου ‘Ο Φίλων’. Σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Πειραιώς, το Ελληνικό Ωδείο και το Παλλάδιο Ωδείο της Αθήνας με τη Φιφή Μάτου από την τάξη της οποίας και πήρε το δίπλωμα πιάνου με Άριστα παμψηφεί και 1ο βραβείο σε ηλικία είκοσι ετών.
    Παράλληλα παρακολούθησε θεωρητικά και μουσική δωματίου με τους: Ανδρέα Καρμπόνε, Ελευθέριο Παπασταύρου, Κωνσταντίνο Κυδωνιάτη και Γιάννη Βατικιώτη. Σπούδασε μουσικολογία και μουσικοπαιδαγωγική στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και αποφοίτησε το 1993 με πτυχιακή διατριβή πάνω στο έργο του Σοπέν. Στο μεσοδιάστημα πήρε μαθήματα πιάνου από τη βουλγάρα πιανίστα Filippina Filippova στη Θεσσαλονίκη και τη Σόφια. Το 1991 παρακολούθησε masterclasses πάνω στην τεχνική Alexander στο Λονδίνο με την Lois Philips (F.R.A.M.) και τον Jοhn Crawford στη μουσική δωματίου. Την ίδια χρονιά συνέπραξε ως σολίστ με την νεανική Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Ως πιανίστας έχει δώσει ρεσιτάλ και συμμετείχε σε συναυλίες με έργα σύγχρονης μουσικής (Α.Π.Θ, Κ.Ο.Θ, I.F.A, O.M.M.Θ, Φ. Νάκας, Φεστιβάλ Ηρακλείου, Φεστιβάλ Λόγιας Μουσικής, Βαφοπούλειο, Biennale ‘99 κλπ) έχει δώσει διαλέξεις, σεμινάρια και συμμετείχε σε συνέδρια σχετικά με την ερμηνεία των σύγχρονων έργων.
Το 2000 πήρε το δίπλωμα με Άριστα παμψηφεί και 2ο βραβείο με το διακεκριμένο συνθέτη Θόδωρο Αντωνίου. Το 2006 συμμετείχε στη θερινή ακαδημία του Darmstadt, και παρακολούθησε μαθήματα σύνθεσης με τους: Georges Aperghis, Toshio Hosokawa, Beat Furrer και Helmut Lachenmann. Επίσης παρουσίασε το έργο ηλεκτρονικής μουσικής Homo Reus στο composers’ forum. Το 2010 ολοκλήρωσε το διδακτορική του διατριβή στη Σύνθεση Όπερας από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ., με τον συνθέτη Χρήστο Σαμαρά.
    Έργα του έχουν παιχτεί σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρώμη, Βοστώνη, Βρυξέλλες, Λουξεμβούργο και Darmstadt, από γνωστά σύνολα, όπως το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, την ορχήστρα ALEA III, το σύνολο Melos Brass, την ορχήστρα Orpheus Solists, και το σύνολο ξύλινων πνευστών της ΚΟΑ. Επίσης συνεργάστηκε με καταξιωμένους καλλιτέχνες και μαέστρους όπως οι, Αγγελική Καθαρίου, Τάσος Αποστόλου, Κωνστάντια Γουρζή, Μαρία Μηλολιδάκη, Sarah Davis, Μίλτος Λογιάδης, Άλκης Μπαλτάς, Τίτος Γουβέλης, Λορέντα Ράμου, Βίκυ Στυλιανού, Λόλα Τότσιου, Μιχάλης Κονταξάκης, Διονύσης Μαλλούχος κά. Επίσης συμμετείχε στα Εργαστήρια Σύγχρονης Μουσικής του ΟΜΜΑ και στο διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης 2003 στη Βοστώνη ως φιναλίστ. Το 2005 κέρδισε το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό σύνθεσης Γ. Α. Παπαϊωάννου, το 1ο βραβείο στο Διαγωνισμό της Όπερας Θεσσαλονίκης ‘Παις όπερα’, και το βραβείο του φεστιβάλ ‘Συνθέρμεια’. Το 2006 πήρε παραγγελία από τον ΟΜΜΑ για τη σύνθεση της μονόπρακτης όπερας LXIr. Το 2011 παρουσιάστηκαν έργα του για βιολί και πιάνο στην ΕΡΤ (Τρίτο πρόγραμμα). Το 2012 ανέβασε την παράσταση ‘Ταξίδι με ανάποδο πεντάλ’ με κορυφαίους πιανίστες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ένα ρεσιτάλ για τη ζωή των πιανιστών σε σκηνοθεσία της Esther Andre Gonzalez, το οποίο και έγινε δίσκος ακτίνας το 2013. Τον Ιούνιο του 2012  ανέβηκε η όπερά του ‘Ο Φρόυντ για εκείνη’ από τη Λυρική Σκηνή, σε σκηνοθεσία Αλ. Ευκλείδη.
   Έργα του, όπως και το εγχειρίδιο Μορφολογία & Ανάλυση, εκδίδονται από τις εκδόσεις Panas. Από το 2001 είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Δίδαξε ως θεωρητικός στο Μουσικό Τμήμα του ΑΠΘ και θεωρητικά στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου – σύνολο Μουσικού Θεάτρου και Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής (μέχρι και σήμερα), στο Δημοτικό Ωδείο Πειραιά και στο Ελληνικό Ωδείο.
    Η πρόσφατη ηχογράφηση και κυκλοφορία σε δίσκο ακτίνας του κύκλου έργων του για πιάνο με τίτλο "Ανάποδο Πεντάλ" πάνω σε μια ποιητική ιδέα της Έλενας Κυρίτση από την εταιρεία IRIDA classical με την ερμηνεία σημαντικών πιανιστών, η διδακτορική του διατριβή πάνω στη σύνθεση όπερας, οι όπερες που έχει συνθέσει και η σημαντική εμπειρία που αποκόμισε, τα κομμάτια του για φωνή και εκείνα που κατά καιρούς έχουν βραβευθεί, η δουλειά του με τους μαθητές στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου και οι παραστάσεις που ανεβάζουν εκεί, η ιδιαιτερότητα και η πολύτιμη προσφορά στη Μουσική αυτών των Σχολείων, η συμμετοχή του στο περιοδικό της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών ΠΟΛΥΤΟΝΟΝ, η σημασία και η αναγκαιότητα της συνέχισής του αλλά και τα προβλήματα που υπάρχουν, ήταν τα θέματα που μας απασχόλησαν στη συζήτησή μας.
   Παράλληλα είχαμε τη χαρά να ακούσουμε και αρκετά αποσπάσματα από έργα του.
Από τον κύκλο για πιάνο “Ανάποδο πεντάλ”  τα Moments no 1 και Prelude no 4,  από τα “Γραφόμενα” για φωνή και μουσικό σύνολο τον Πρόλογο, από τις “Μινιατούρες" για φλάουτο και πιάνο το αρ 5, από την όπερα “Μυκήνες” το Δως μου τα χέρια, από την “Etude pour Six” για ενόργανο σύνολο την Εισαγωγή, από τα “Rumeurs et visions” για φωνή και σύνολο χάλκινων πνευστών το Finale και από την όπερα “Ο Φρόυντ για εκείνη” την Εισαγωγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου